emma-medical.nl gebruikt cookies

Door het plaatsen van cookies kunnen we u als gebruiker een optimale ervaring bieden én leren hoe we onze informatie beter aan kunnen laten sluiten op uw behoeften. Met behulp van deze cookies verzamelen we informatie over het gebruik van onze website. Ook delen we deze informatie met onze partners voor analyse. Meer informatie vindt u in ons privacy statement en cookiebeleid.

Cookies toestaan:
akkoord

De eerste Lean Six Sigma Black Belt binnen Timeff is een feit

Mike Dohmen werkt als senior consultant bij Timeff. Recent behaalde hij zijn Lean Six Sigma Black Belt certificaat bij lean.nl onder leiding van eigenaar en oprichter Anend Harkoe.

De eerste Lean Six Sigma Black Belt binnen Timeff is een feit

Op de vraag: “Waarom Lean?” gaf Mike als reactie: “Wij denken dat Lean een goede manier is om onze klanten verder te helpen en ook intern een stap voorwaarts te kunnen maken. Onze klanten willen niet alleen werken met goede software, ze willen hun bedrijfsprocessen optimaliseren. Eigenlijk is de software een ondersteunend middel voor de kennis die we brengen.”

Timeff levert software en kennis aan zorginstellingen. Doelstelling is de zorg betaalbaar houden door het op elkaar afstemmen van alle medische en financiële bedrijfsprocessen van een kliniek. Door het gebruik van slimme technologie worden de administratieve lasten van de kliniek verlicht. Dit resulteert in meer tijd voor het contact tussen arts en patiënt en een hogere klanttevredenheid. Nieuwe technologieën en het uitbreiden en inzetten van kennis hebben bij Timeff ruim baan. Daardoor weet een zorginstelling zeker dat de software altijd up-to-date is maar natuurlijk zijn er dan ook veranderprocessen nodig. Want hoe zorg je dat je bedrijf meegaat in de aangeboden nieuwe technieken? 

Daar kwam Lean om de hoek kijken. Heel simpel gezegd: om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn is het belangrijk naast software ook de benodigde kennis aan te kunnen bieden. Zeker op het vlak van procesverbetering. Lean Six Sigma is een beproefde methodiek om kwaliteits- en efficiëntieverbeteringen te realiseren in processen. Oorspronkelijk is de training gericht op productieomgevingen, maar de techniek is zeer effectief in te zetten voor alle branches. En dus óók voor IT, financiële en zorginhoudelijke processen. 

De opleiding vond plaats in Utrecht en werd gevolgd door een aantal professionals waaronder Mike. Elke week nam hij de opgedane kennis mee naar Timeff en bracht het geleerde daar intern ook al snel in praktijk. Immers, voordat je de technieken bij de klant ten toon spreidt is het belangrijk dat je zelf goed begrijpt hoe het werkt en wat de effecten zijn in een praktijksituatie. De toepassing van Lean resulteerde binnen Timeff in flinke discussies, besprekingen en maatregelen om processen anders aan te vliegen. 

 Mike: “Om een beeld te kunnen schetsen waar de klant daadwerkelijk mee zit; de voice of the customer dus, heb je vaak al verschillen van inzicht tussen personen. Op het moment dat je dan ook nog gaat meten en cijfers laat zien heb je daar ook weer discussie over.” Anend voegt toe: “De Lean component bestaat eigenlijk uit de zachte elementen, het inzicht, de six sigma component bestaat uit harde elementen, de harde cijfers en data. Het is altijd lastig om daartussen de balans te bepalen, uiteindelijk kies je zelf of je juist zachte of harde componenten gaat gebruiken voor de klant.” De opleiding geeft de juiste tools om juist deze afweging per situatie te maken. 

 Anend Harkoe is Lean expert en heeft 6 jaar geleden zijn bedrijf lean.nl opgericht. Hier traint hij mensen in de Lean en Six Sigma technieken. “Lean kun je eigenlijk zien als een gereedschapskist. Voor elk probleem is er wel een tool die je kunt gebruiken om op een andere manier naar een probleem te kijken en de processen beter te laten verlopen. Maar je kunt ook naar de gehele toolkit kijken en ze als totaal inzetten om verspilling tegen te gaan. De werknemers moeten weten welke waarde ze voor de klant hebben. Alles wat niets toevoegt aan die waarde sloop je uit het proces. Als iedereen die mindset begint te krijgen dan lopen de processen als een trein.”

 Het uiteindelijke doel van Lean is klantwaarde leveren. Vaak kom je bij bedrijven binnen en weet je niet precies waar je moet beginnen. Met minimale kennis van het bedrijf moet je dan toch een traject gaan vormgeven. Je maakt daarbij gebruik van de 5 stappen die je tijdens de training geleerd hebt. Uiteindelijk gebruik je binnen die stappen de technieken die bij jou en bij de klant passen.

Voor Timeff is deze Lean Six Sigma certificering een belangrijke stap in hun eigen bedrijfsstrategie. “Wij leveren onze klanten niet alleen een software programma. We helpen ze in het hele verander proces en trachten ook bij hen een continue ontwikkeling te stimuleren. Zo kunnen klanten van Timeff hun bedrijfsvoering optimaliseren en hun eigen klanten optimaal bedienen. Met een Lean Six Sigma Black Belt tussen onze werknemers, en de ambitie om meer medewerkers te laten certificeren in het Lean Six Sigma gedachtegoed moet dat zeker lukken!